HomeČlánkyNáčiníJak vybrat muškařský naviják

Jak vybrat muškařský naviják

Kategorie: Muškařské náčiní | Autor: Bohumír Šumský

Důležité aspekty při výběru muškařského navijáku. Základní informace o muškařských navijácích.


Muškařský naviják Hanak Competition

Tento článek je částí seriálu Nebojme se muškaření, který byl poprvé uveřejněn v letech 2000 - 2002 v časopise Rybářství.

Z různých typů muškařských navijáků dnes již zcela převládlo klasické „kolečko“. Automatické muškařské navijáky mají řadu nevýhod, zejména velkou váhu a zesilující se brzdící účinek způsobený napínáním péra, proto se používají jen výjimečně.

Někdo nedá dopustit na vyváženost muškařského prutu a muškařského navijáku. Prut osazený navijákem se šňůrou by měl být v rovnováze na horním konci rukojeti. Snad to mělo a má význam při hodech pouze zápěstím či předloktím při suchém muškaření. Dnes, kdy za správné jsou považovány hody celou paží a k suchému muškaření se dostáváme jen, když ryby sbírají hmyz z hladiny, není vyváženost prutu rozhodující. Domnívám se, že čím lehčí naviják, tím lépe při všech způsobech muškaření. Problém je pouze v tom, že lehké muškařské navijáky bývají také křehčí. Je-li součet váhy prutu a navijáku co nejmenší, je také nejmenší únava muškaře. Často, zejména při vedení nymf, se drží prut v předpažení v natažené ruce a ještě s mírným předklonem těla, a tam je při několikahodinovém muškaření každý gram znát.

Muškařské navijáky jsou obvykle konstruované jako dvoudílné nebo třídílné. Hlavní část (rám) je pevná s nožkou pro upevnění k prutu a brzdou, druhou část tvoří výsuvná cívka s kličkou. Určitou výhodou jsou muškařské navijáky trojdílné s vyměnitelnou vnitřní cívkou – kartridží, kterých si můžeme zakoupit několik, naplnit je různými šňůrami a nosit je při lovu s sebou třeba ve vestě. Šňůry pak můžeme v průběhu lovu měnit podle použité techniky a podmínek. Muškařský naviják je v podstatě hlavně zásobník šňůry. Musí být přesně konstruován, aby šňůra nikam nezapadala a nedřela se. Soustružené navijáky jsou přesnější než odlitky, také pevnější a dražší. Některé jsou celokovové z lehkých slitin, častá je kombinace kovu a plastů.

Některé muškařské navijáky mají brzdový systém, jiné jsou opatřeny jen zařízením proti přetáčení cívky. Názory na důležitost brzdy se různí. Při běžném lovu využijeme brzdu jen minimálně. Když už, a to bývá při aktivním odporu mimořádně silné ryby, pak je důležité, aby byla citlivá a jemně nastavitelná. Muškařský naviják se také ale dobře brzdí pomocí dlaně na okraji cívky, často brzdíme pomocí šňůry, kterou stále držíme volnou rukou nebo pod prsty ruky držící prut. Tak si vyberte! Osobně mám navijáky s brzdou nastavenou na velmi mírný odpor a přibrzďuji šňůrou i dlaní na cívce. Ještě se mi nestalo, že bych v průběhu zdolávání měnil nastavení brzdy. Mám a používám i navijáky bez brzdy.

V poslední době se objevily muškařské navijáky s širokou a mělkou cívkou. Ty jsou velmi vhodné při dlouhých hodech využívajících celou délku šňůry, tedy zejména při muškaření na jezerech a velkých řekách. Myslím si, že při koupi navijáku, stejně jako při jakékoliv koupi často a dlouho používaného zařízení, není na místě šetřit. Cenové relace obvykle odpovídají kvalitě. I když mezi navijáky za patnáct set a dvacet tisíc z hlediska účelnosti zase tak velký rozdíl není.

Kupte si muškařský naviják lehký s cívkou takového průměru, aby pojmula bez problémů celou šňůru a ještě alespoň 30 m šňůry podkladové, tzv. backingu, při jezerním muškaření alespoň 50 m. Kupte si i náhradní cívky nebo kartridže pro jiné šňůry. S jednou šňůrou už moderní muškař nevystačí.

Muškařský naviják stejně jako uhlíkový prut jsou křehké, ale jinak na údržbu nenáročné výrobky, zacházejte s nimi proto opatrně a několikrát v průběhu sezóny je očistěte a naviják promažte jemnou vazelínou. Pruty i navijáky přechovávejte v pouzdrech, pruty nejlépe v trubkových, a tak je vozte i v autě a při veškeré přepravě.


Diskuze

Odeslat e-mail Zavřít
 
E-mail
Předmět
Zpráva